Har du råd til å ikke annonsere?

vil-du-annonsere
Ein kan med få grep skaffe seg kundar og auke sal gjennom digital annonsering.
av Fantastiske Osberget
11. desember, 2020

Å annonsere digitalt er blitt synonymt med den moderne nettsatsingen. I et landskap hvor det blir stadig vanskeligere å skille seg ut, står betalt annonsering for mer og mer av trafikken til nettstedene.

Hvilke kanaler man bør operere i kommer an på hvor kundene oppholder seg. For eksempel er det mange virksomheter som selger produkt og tjenester bare med annonsering på sosiale medier. Andre virksomheter ser fordeler med annonsering i Google og andre søkemotorer. Mulighetene er uendelige.

Trafikk skaper trafikk

For å dukke opp i relevante søk må du klare å skape trafikk. Har du lansert nye nettsider, etablert deg på Facebook, LinkedIn eller Instagram, kan det være krevende å skille seg ut. Annonsering er en rimelig og enkel måte å komme i gang med å skape trafikk på. Annonser gir besøk på siden, og dette sanker videre relevans-poeng hos søkemotorene. Mer trafikk gir bedre rangering i nettsøk, og øker sjansene for å nå nye kunder.

google-ads-statistikk
Forenklet illustrasjon av hvordan en bygger organisk trafikk gjennom annonsering.

Trygg budsjettstyring

Du kan selv velge prisen på annonseringen. Uansett størrelse er man garantert å få treff på annonsene. På denne måten unngår man sløsing, og slipper å betale store summer for en vare en ikke vet effekten av. En kan også velge å bruke mer av budsjettet på prioritert grupper. Dersom kjernegruppen er kvinner i Rogaland, i aldersgruppen 20-35, kan man utelukke alle som ikke møter disse kriteriene.

Ryddig, oversiktelig og presist

Å annonsere på nett er en ryddig, presis prosess. En får full oversikt over effekten av annonsene. Oversikten inkluderer hvem som har klikket på annonsene (alder, kjønn, interesser mm.), hvor de er ifra, når på døgnet annonsene ble vist, samt en lang rekke andre detaljer som man kan benytte til å finjustere budskap og nedslagsfelt.

Markedsfør deg ennå bedre med big data.

Benytter en allerede big data, kan en skape målgrupper basert på besøksaktivitet på hjemmesiden.

Bruk av big data og sporing av besøksaktivitet på hjemmesiden er en av de essensielle komponentene for å sikre mer målrettet og kostnadseffektiv markedsføring.

Les: Markedsfør deg med big data

Salgskampanje eller merkevarebygging?

Når vi hører ordet annonsering, tenker vi ofte på salgskampanjer, produktlanseringer og lignende. Det er en god strategi å annonsere kampanjer, men det er like viktig å kontinuerlig bygge merkevaren sin.

Google og Facebook er de nye kjøpesentrene, og annonseutgiftene er husleien en betaler for å få kundetrafikk. Kanalene du velger kommer an på hvor du vil kundene skal finne deg.

google-ads-fantastiske-osberget-markedsføring
Google Ads viser detaljer som kjønn, aldersgruppe og når på døgnet annonsene er effektive.

Vårt råd: Alle har råd

Nettannonsering er et fleksibelt tiltak som kan tilpasses både budsjettet ditt og behovene dine. Når kundene våre er usikre, hjelper vi dem med å finne de rette kanalene, det rette budskapet og den rette målgruppen. Den beste effekten får en dersom en aktivt benytter annonseringen som en del av en samlet digital innsats.

Gå til toppen